Sari la conținutul principal

Taxare

Consideraţii fiscale pentru comerţul electronic

Capitolul 1: Regulile TVA

Cota standard de TVA in Romania este de 19%, aplicabila majoritatii tranzactiilor de e-commerce.

Pentru afacerile care operează peste granițe în cadrul UE, VAT One Stop Shop simplifică conformitatea cu TVA.

💡
Începând cu 1 ianuarie 2021, plafonul de scutire de TVA pentru întreprinderile mici a fost majorat de la 49.790 € la 88.500 €.

În plus, prevederile speciale privind TVA pot fi aplicate serviciilor digitale, cum ar fi cărțile electronice, cursurile online și alte servicii furnizate digital.

Capitolul 2: Impozitul pe venit

În România, rata impozitului pe profit este de 16% și se aplică la veniturile din întreaga lume ale companiilor rezidente în România și la veniturile din România ale nerezidenților.

💡
Pentru companii cu venituri sub 500.000 EUR, Impozitul este de 1% din veniturile generate minus stocul.

Impozitul pe venit este un alt factor de luat în considerare pentru afacerile de e-commerce. Se aplică plăților efectuate către nerezidenți pentru servicii prestate în România, inclusiv consultanță, management și servicii de publicitate online.

Capitolul 3: Mecanismul de taxare inversă

Mecanismul de taxare inversă este un regim de TVA aplicabil anumitor tranzacții în România.

💡
Acest mecanism este deosebit de relevant pentru afacerile de e-commerce implicate în tranzacții transfrontaliere în cadrul UE.

Capitolul 4: Pachetul de TVA digital al UE

Uniunea Europeană a proiectat Pachetul TVA digital pentru a se adapta la creșterea economiei digitale. Acest pachet conține dispoziții speciale care afectează afacerile de comerț electronic.

💡
Începând cu 1 iulie 2021, toate serviciile B2C furnizate consumatorilor din UE, inclusiv serviciile digitale, au devenit impozabile în statul membru în care se află clientul.

În plus, pachetul introduce un Import One-Stop-Shop (IOSS). Acesta simplifică obligațiile de TVA pentru afacerile de comerț electronic care importă bunuri în UE cu o valoare de până la 150 € din țările non-UE.

Platformele de comerț electronic și piețele sunt acum considerate a fi "furnizori considerați". Acest lucru înseamnă că, pentru anumite tranzacții, acestea sunt responsabile pentru colectarea și remiterea TVA-ului, ceea ce simplifică obligațiile de TVA pentru multe afaceri de comerț electronic care vând prin aceste platforme.

Capitolul 5: Alte considerente fiscale

Înţelegerea peisajului fiscal poate ajuta afacerile de e-commerce să ia decizii strategice.

De exemplu, o rată redusă de TVA de 5% se aplică la furnizarea de case ca parte a politicii sociale, inclusiv terenul pe care sunt construite.

România oferă, de asemenea, facilităţi fiscale pentru a încuraja inovarea şi creşterea.

Concluzie: Un peisaj promițător

În ciuda complexității, peisajul fiscal din România oferă oportunități promițătoare pentru afacerile de e-commerce. Alinierea țării cu reglementările UE, combinate cu prevederi naționale unice, creează un mediu propice pentru creșterea afacerilor.

Cu toate acestea, navigarea în sarcinile fiscale necesită o înțelegere a reglementărilor UE și naționale. Întreprinderile trebuie să țină pasul cu schimbările legilor fiscale și să asigure conformitatea pentru a-și optimiza strategia fiscală și a evita sancțiunile potențiale.