Salt la conținutul principal

Calculatoare

Calculator de penalități

Instrument de calcul al penalităților

📄
Pentru orice erori, sau dacă legile se schimbă, vă rugăm să ne contactați pentru a rectifica calculatorul la zi.

Legile incidentale:

Am enumerat câteva dintre legile relevante incidente în determinarea modului de calcul al amenzilor.

Versiunile originale sunt traduse din limba română în limba engleză. Actele originale sunt disponibile la link-urile furnizate.

  • LEGEA nr. 72 din 28 martie 2013
    privind măsurile de combatere a întârzierilor în executarea obligațiilor de plată a sumelor de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante
  • ORDONANȚĂ nr. 13 din 24 august 2011
    privind dobânda legală remuneratorie și penalizatoare pentru obligații de plată, precum și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în sectorul bancar
  • CODUL CIVIL din 17 iulie 2009 (relansat)
    (Legea nr. 287/2009)

Codul civil: despre penalități contractuale

Articolul 1535 - Daune Moratorii pentru Obligații Banesti

  1. Să presupunem că o sumă de bani nu este plătită până la data scadenței. creditorul are dreptul la daune moratorii, de la data scadenței până în momentul plății, în cuantumul convenit de părți sau, în lipsa acestora, așa cum prevede legea, fără a fi nevoie să demonstrați vreun prejudiciu. În acest caz, debitorului nu i se permite să demonstreze că daunele suferite de creditor ca urmare a întârzierii plății ar fi mai mici.
  2. Dacă, înainte de data scadenței, debitorul datorează dobânzi mai mari decât dobânzile legale, sunt datorate daune moratorii la nivelul aplicabil.
  3. Dacă nu sunt datorate dobânzi moratorii mai mari decât dobânda legală, creditorul are dreptul, în plus față de dobânda legală, la daune pentru repararea integrală a prejudiciului suferit.

ORDONANȚA nr. 13/2011: privind penalitățile contractuale

Article 1

  1. Părţile pot stabili liber, în contracte, rata dobânzii atât pentru restituirea unui împrumut de o sumă de bani, cât şi pentru întârzierea la plata unei obligaţii băneşti.
  2. Dobânda datorată de debitorul obligației de a da o sumă de bani la un anumit termen, calculată pentru perioada anterioară îndeplinirii termenului obligației, se numește dobândă remuneratorie.
  3. Dobânda penalizatoare reprezintă dobânda pe care debitorul unei obligații bănești trebuie să o plătească pentru neîndeplinirea la termen a respectivei obligații.
  4. Dacă nu se specifică altfel, termenul „dobândă” din prezenta ordonanță se referă la ambele tipuri de dobândă: cea remuneratorie și cea penalizatoare.
  5. Prin «dobândă» se înțeleg nu numai sumele considerate ca atare în bani, în temeiul prezentului titlu, ci și alte prestații, sub orice titlu sau denumire, la care debitorul se obligă ca echivalent pentru folosirea capitalului.

Articolul 2

În cazul în care, potrivit dispozițiilor legale sau contractuale, obligația generează dobânzi remuneratorii și/sau penalizatoare, după caz, și în absența unei stipulații exprese a părților cu privire la nivelul acestora, va fi plătit dobânda legală aplicabilă fiecăruia.

Articolul 3

  1. Nivelul ratei dobânzii legale remuneratorii este stabilit la nivelul ratei de referință a Băncii Naționale a României, care reprezintă rata politicii monetare stabilită prin decizia Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României.
  2. Nivelul ratei dobânzii legale penalizatoare este stabilit la nivelul ratei de referință plus 4 puncte procentuale.
  3. În relațiile juridice care nu decurg din activitatea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, rata dobânzii legale se stabilește conform prevederilor alin. (1), respectiv alin. (2), redusă cu 20%.
[...]

Articolul 5

  1. În relațiile juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, dobânda nu poate depăși dobânda legală cu mai mult de 50% pe an.
  2. Orice clauză prin care se încalcă dispozițiile alin. (1) este nulă de drept. În acest caz, creditorului i se retrage dreptul de a solicita dobânda legală.

Articolul 8

  1. Doza va fi calculată doar pe baza sumei împrumutate.
  2. Cu toate acestea, dobânzile pot fi capitalizate și pot produce dobânzi în baza unui acord special încheiat în acest sens, după scadență, dar numai pentru dobânzile datorate pentru cel puțin un an.

LEGEA 72/2013: privind clauzele penale

Articolul 1: Domeniul de aplicare

  1. Această lege se aplică anumitor creanțe lichide și exigibile care constau în obligații de plată decurgând dintr-un contract încheiat între profesioniști sau între aceștia și o autoritate contractantă, contract care implică furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii, inclusiv proiectarea și executarea de lucrări publice, clădiri și construcții civile.
  2. Următoarele nu sunt incluse în domeniul de aplicare a prezentei legi:
    1. Cereri incluse în tabelul creditorilor în cadrul unei proceduri de insolvență și cereri supuse unui mandat ad-hoc, unui concordant preventiv sau unui acord rezultat în urma unei negocieri extrajudiciare de restructurare a datoriei;
    2. Contracte încheiate între profesioniști și consumatori.

Articolul 2: Definiții

În contextul acestei legi, expresiile și termenii de mai jos sunt definiți după cum urmează:

  1. Autoritatea contractanta:
    1. Orice autoritate publică a statului român, care funcționează la nivel central, regional sau local;
    2. Orice altă entitate de drept public, alta decât cele menționate la litera a), cu personalitate juridică, înființată pentru a satisface nevoi de interes general fără scop lucrativ, și care se regăsește în cel puțin una dintre următoarele situații:
      1. Este finanțat în principal de o autoritate contractantă, așa cum este definită la litera a), sau de altă entitate de drept public;
      2. Este subordonată sau sub controlul unei autorități contractante așa cum este definită la litera a) sau al altui organism de drept public;
      3. Mai mult de jumătate dintre membrii consiliului de administrație sau, după caz, ai consiliului de supraveghere și ai directoratului sunt numiți de o autoritate contractantă astfel cum este definită la litera a) sau de o altă entitate de drept public.
    3. Orice asociere formată din una sau mai multe autorități contractante, astfel cum sunt menționate la litera a) sau b);
  2. Professional - any natural or legal person operating a profit-oriented enterprise;
  3. Întârziere în îndeplinirea obligațiilor de plată a sumelor de bani - neefectuarea plății până la data scadentă stabilită prin contract sau prin lege, în condițiile art. 3 alin. (1) și art. 8 alin. (1);
  4. Suma datorată - suma care ar fi trebuit plătită până la data scadentă contractuală sau legală și alte sume menționate în factură sau solicitarea echivalentă de plată.

Articolul 3: Determinarea dobânzii

  1. În relațiile dintre profesioniști, pretenția care constă în prețul bunurilor livrate sau tariful pentru serviciile prestate generează dobânzi penalizatoare dacă:
    1. Creditorul, inclusiv subcontractanții săi, și-a îndeplinit obligațiile contractuale.
    2. Creditorul nu a încasat suma datorată la scadență, exceptând cazurile în care întârzierea nu este imputabilă debitorului.
  2. Se aplică penalități de întârziere pentru perioada cuprinsă între data scadenței și data efectuării plății, în conformitate cu dispozițiile art. 1.535 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările ulterioare.
  3. If the payment term has not been stipulated in the contract, penalizing interest accrues from the following deadlines:
    1. După 30 de zile calendaristice de la data la care debitorul primește factura sau orice altă solicitare echivalentă de plată;
    2. Dacă data primirii facturii sau a unei solicitări de plată echivalente este incertă sau anterioară primirii bunurilor sau prestării serviciilor, după 30 de zile calendaristice de la primirea bunurilor sau prestarea serviciilor;
    3. Dacă legea sau contractul stabilește o procedură de acceptare sau verificare, permițând certificarea conformității bunurilor sau serviciilor, iar debitorul a primit factura sau solicitarea echivalentă de plată în ziua acceptării sau verificării sau înainte de aceasta, după 30 de zile calendaristice de la această dată.
  4. Procedura de acceptare sau verificare menționată la alin. (3) lit. c) nu poate depăși 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau prestării serviciilor. Cu titlu excepțional, părțile pot stipula în contract un termen mai lung de 30 de zile calendaristice, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, conform art. 12.

Article 4: Legal Penalizing Interest

Dacă părțile nu au stabilit nivelul dobânzii pentru plata cu întârziere, se vor aplica dobânzi legale de penalizare, calculate conform Art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie și penalizatoare pentru obligații bănești, precum și pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar, aprobată prin Legea nr. 43/2012. Rata de referință a dobânzii legale în vigoare în prima zi calendaristică a semestrului se aplică pentru întregul semestru.

Articolul 5: Termen de plată contractual

  1. În relațiile dintre profesioniști, termenul de plată nu poate depăși 60 de zile calendaristice. Cu titlu excepțional, părțile pot stipula în contract un termen de plată mai lung, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, conform Art. 12.
  2. Părțile pot conveni să efectueze plata în rate; în acest caz, se calculează dobânzi penalizatoare și alte compensații prevăzute de prezenta lege, cu referire la suma datorată.
  3. Părțile nu pot conveni asupra datei de emitere/primire a facturii. Orice clauză care stipulează un termen pentru emiterea/primirea facturii este absolut nulă și neavenită.

Articolul 6: Termen Legal de Plată

  1. Autoritățile contractante își îndeplinesc obligația de plată a sumelor de bani rezultate din contractele încheiate cu profesioniștii nu mai târziu de:
    1. 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricărei alte solicitări de plată echivalente;
    2. 30 de zile calendaristice de la data primirii mărfurilor sau a prestării serviciilor, dacă data primirii facturii sau a unei solicitări de plată echivalente este incertă sau anterioară primirii mărfurilor sau prestării serviciilor;
    3. 30 calendar days from acceptance or verification, if the law or contract establishes an acceptance or verification procedure for certifying the conformity of goods or services, and the contracting authority received the invoice or equivalent payment request on the date of acceptance or verification or before this date.
  2. Procedura de acceptare sau verificare menționată la alin. (1) lit. c) nu poate depăși 30 de zile calendaristice de la data recepției mărfurilor sau a prestării serviciilor. Excepțional, în cazuri justificate obiectiv de natura sau caracteristicile contractului, procedura de acceptare sau verificare poate dura mai mult de 30 de zile calendaristice dacă acest lucru este stipulat în mod expres în contract și în documentația de atribuire, atât termenul de acceptare, cât și motivele obiective, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, în sensul art. 12.
  3. Părțile nu pot conveni asupra datei de emitere/primire a facturii. Orice clauză care stipulează un termen pentru emiterea/primirea facturii este absolut nulă și neavenită.
  4. În cazul instituțiilor publice din sectorul sănătății și al entităților publice care prestează servicii de asistență medicală, termenul legal de plată a obligațiilor financiare rezultate din contractele încheiate cu profesioniștii este de maximum 60 de zile calendaristice, calculat în conformitate cu prevederile alin. (1).

Articolul 7: Termen de plată contractual

  1. Termenii de plată stabiliți în contract pentru îndeplinirea obligațiilor de plată ale autorităților contractante nu pot depăși termenele stabilite în conformitate cu art. 6 alin. (1).

    Cu titlu excepțional, părțile pot stabili un termen de plată de maximum 60 de zile calendaristice, dacă acest lucru este stabilit în mod expres în contract și în documentele de achiziții și este justificat obiectiv, având în vedere natura sau caracteristicile specifice ale contractului, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, în sensul art. 12.
  2. Dispozițiile art. 5 alin. (2) privind plățile în rate se aplică în mod corespunzător.

Articolul 8: Dobândă penalizatoare

  1. În relațiile dintre autoritățile contractante și profesioniști, cererea de plată constând în prețul bunurilor livrate sau tariful pentru serviciile prestate generează dobânzi penalizatoare dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la Art. 3 alin. (1).
  2. Dobânda penalizatoare pentru plata cu întârziere se calculează începând cu termenul stipulat în contract sau, dacă nu este stipulat în contract, de la expirarea termenelor prevăzute la Art. 6 alin. (1), în conformitate cu dispozițiile Art. 1.535 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare. Dispozițiile Art. 4 se aplică în mod corespunzător.

Article 9: Expenses for Claim Recovery

Creditorul poate solicita daune pentru toate cheltuielile efectuate pentru recuperarea creanței, în condițiile neîndeplinirii la timp a obligației de plată de către debitor.

Articolul 10: Daune Minime

  1. Fără a aduce atingere drepturilor prevăzute la art. 9, dacă sunt îndeplinite condițiile pentru întârziere, creditorul poate solicita debitorului echivalentul în lei la data plății a unei sume de 40 de euro, reprezentând daune minime suplimentare.
  2. Obligația de a plăti suma menționată la alin. (1) este scadentă începând cu data la care încep să curgă dobânzile penalizatoare, conform prevederilor art. 3 alin. (2) și (3) sau, după caz, art. 8 alin. (2).
  3. Suma menționată la alin. (1) se adaugă la cheltuielile legate de orice eventuală procedură de executare silită.

Articolul 11: Contracte cu Avansuri

În cazul avansurilor acordate de autoritatea contractantă, potrivit legii, dispozițiile art. 8-10 se aplică diferenței dintre obligațiile de plată și avansurile acordate.

Articolul 12: Concept

Clauza contractuală sau practica care stabilește în mod clar inechitabil, în raport cu creditorului, termenul de plată, nivelul dobânzii pentru plata întârziată sau daunele suplimentare este considerată abuzivă.

Articolul 13: Calificarea Clauzelor și Practicilor Abuzive

În determinarea naturii abuzive a unei clauze sau practici, instanța va lua în considerare toate circumstanțele cazului, în special:

    1. Deviații serioase de la practicile stabilite între părți sau de la obiceiurile conforme cu ordinea publică sau bunele moravuri;
    2. Nerespectarea principiului bunei-credințe și a principiilor diligenței în îndeplinirea obligațiilor;
    3. Natura bunurilor sau serviciilor;
    4. Lipsa unor motive obiective pentru derogarea de la termenii de plată sau de la rata dobânzii, conform prezentei legi;
    5. Poziția dominantă a cocontractării

în contextul unei întreprinderi mici sau mijlocii.

Articolul 14: Clauze calificate legal ca abuzive

Următoarele clauze contractuale sunt calificate ca abuzive, fără a fi necesară verificarea existenței circumstanțelor prevăzute la Art. 13 sau a altor circumstanțe specifice cazului:

    1. Excluderea posibilității de a aplica dobânzi penalizatoare sau stabilirea unor dobânzi penalizatoare mai mici decât dobânzile penalizatoare legale;
    2. Stabilirea unei obligații de a declara un debitor în stare de întârziere pentru acumularea dobânzilor;
    3. Stabilirea unui termen mai lung decât cel prevăzut la Art. 3 alin. (3) sau, după caz, la Art. 6 și Art. 7 alin. (1), de la care cererea generează dobânzi;
    4. Stabilirea, în contractele încheiate între profesioniști și autoritățile contractante, a unui termen de plată mai lung decât cel prevăzut la art. 7 alin. (1);
    5. Eliminarea posibilității de a plăti daune suplimentare;
    6. Stabilirea unei perioade pentru emiterea/primirea facturii.

Articolul 15: Sancțiuni

  1. Clauzele abuzive sunt absolut nule și neavenite.
  2. Răspunderea financiară pentru daunele cauzate de clauze și practici abuzive este atrasă de dispozițiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare.

Articolul 16: Ordin de plată

If the debtor delays in making the payment, the creditor can obtain an enforcement title through the order for payment procedure, provided by the provisions of Art. 1.013-1.024 within Title IX of Law No. 134/2010 on the Civil Procedure Code, republished, with subsequent amendments and completions.

Articolul 17: Tratament egal

Dispozițiile art. 1.013-1.024 din Legea nr. 134/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică, în aceleași condiții, tuturor creditorilor stabiliți în Uniunea Europeană.

Articolul 18: Rolul organizațiilor angajatorilor

  1. Organizațiile reprezentative ale angajatorilor, potrivit legii, și membrii acestora asigură respectarea drepturilor conferite de prezenta lege.
  2. Autoritățile publice colaborează cu organizațiile reprezentative ale angajatorilor pentru a promova drepturile conferite de prezenta lege.

Articolul 19: Drepturi

Conform legii, organizațiile reprezentative ale angajatorilor au următoarele drepturi:

    1. A fi consultat în timpul redactării propunerilor de proiecte legislative în domeniul achizițiilor publice și al actelor normative care vizează sau au ca efect încurajarea disciplinei contractuale;
    2. Pentru a iniția acțiuni legale în vederea apărării drepturilor și intereselor legitime ale membrilor lor, în special acțiuni pentru anularea clauzelor abuzive și stabilirea practicilor abuzive;
    3. Pentru a informa opinia publică, prin intermediul mass-mediei, cu privire la practicile și clauzele abuzive identificate;
    4. Să elaboreze, singur sau în colaborare cu instituții publice, coduri de promovare a disciplinei contractuale și să dezvolte obiceiul plăților la timp;
    5. Să organizeze, independent sau în colaborare cu instituții publice, campanii de informare pentru mediul de afaceri cu privire la drepturile și obligațiile stabilite de prezenta lege, precum și în legătură cu căile de atac judiciare pentru protecția drepturilor prevăzute de prezenta lege.

Articolul 20: Modificarea actelor normative relevante

După alineatul (2) al articolului 3 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie și penalizatoare pentru obligații bănești, precum și pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 29 august 2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 43/2012, se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
(2^1) În relațiile dintre profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante, dobânda legală penalizatoare se stabilește la nivelul ratei dobânzii de referință plus 8 puncte procentuale.

Articolul 21: Dispoziții tranzitorii și finale

Dispozițiile prezentei legi, cu excepția celor prevăzute la art. 15*), nu se aplică obligațiilor de plată a sumelor de bani rezultate din contractele încheiate între profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi.

🧑‍⚖️
*) De HOTĂRÂREA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 745 din 3 noiembrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 937 din 18 decembrie 2015, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 21 din Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante a fost admisă, constatându-se că sintagma „cu excepția cazului prevăzut la art. 15” este neconstituțională.

Conform Art. 147 alin. (1) din CONSTITUȚIA REPUBLICATĂ A ROMÂNIEI în MONITORUL OFICIAL Nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, prevederile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.

În concluzie, începând cu data de 18 decembrie 2015 și până la 31 ianuarie 2016, expresia „cu excepția prevederilor art. 15” din cadrul art. 21 al Legii nr. 72/2013 a fost suspendată de drept, încetându-și efectele juridice începând cu data de 1 februarie 2016, întrucât legiuitorul nu a intervenit pentru modificarea prevederilor declarate neconstituționale.

Articolul 22

Termenul de "profesionist", prevăzut la art. 3 alin. (2^1) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 13/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 43/2012, cu modificările aduse prin prezenta lege, va avea înțelesul prevăzut la art. 2 pct. 2 din prezenta lege.

Articolul 23

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Justiției informează Comisia Europeană cu privire la opțiunea României de a folosi prevederile art. 4 alin. (4) lit. b) din Directiva 2011/7/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale.

Article 24

Prin intrarea în vigoare a prezentei legi, se abrogă următoarele:

    1. Art. 1.017 alin. (2) pct. 1 și 2 din Legea nr. 134/2010 a Codului de procedură civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 3 august 2012, cu modificările și completările ulterioare;
    2. Orice alte dispoziții contrare.