Calculatoare de penalizare
Tool de calculare a penalizărilor
Incident Laws: Legea incidentelor:
Am enumerat câteva dintre legile relevante care stau la baza modului de calculare a penalităților.
Versiunile originale sunt traduse din română în engleză. Actele originale sunt disponibile la linkurile furnizate.
- Legea nr. 72 din 28 martie 2013
cu privire la măsurile de combatere a întârzierilor în executarea obligațiilor de plată a sumelor de bani rezultate din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante - ORDONANȚĂ nr. 13 din 24 august 2011
cu privire la dobânda legală, remunerativă și penalizatoare pentru obligațiile monetare, precum și reglementarea anumitor măsuri financiar-fiscale în sectorul bancar - Codul civil din 17 iulie 2009 (reemitere)
(Legea nr. 287/2009)
Cod civil: despre clauzele penale
Articolul 1535 - Daune moratorii pentru obligațiile de a face
- Presupunând că o sumă de bani nu este plătită până la data scadenței, în acest caz, creditorul are dreptul la daune moratorii, de la data scadenței până la momentul plății, în suma convenită de părți sau cum se prevede în lege, în lipsa acestuia, fără a fi nevoie să demonstreze vreun prejudiciu. În această situație, debitorul nu are dreptul de a dovedi că prejudiciul suferit de creditor ca urmare a întârzierii plății ar fi mai mic.
- Dacă, înainte de data scadenței, debitorul datorează dobânzi mai mari decât dobânda legală, se datorează daune moratorii la nivelul aplicabil.
- Dacă nu se datorează o dobândă moratorie mai mare decât dobânda legală, creditorul are dreptul, pe lângă dobânda legală, la daune pentru despăgubirea integrală a prejudiciului suferit.
ORDONANȚA nr. 13/2011: privind penalitățile contractuale
Articolul 1
- Părțile sunt libere să stabilească, în înțelegeri, rata dobânzii atât pentru restituirea unui împrumut de sumă de bani, cât și pentru întârzierea plății unei obligații monetare.
- Dobânda datorată de debitorul obligației de a da o sumă de bani la un anumit termen, calculată pentru perioada anterioară împlinirii termenului obligației, se numește dobândă remuneratorie.
- Dobânda penalizatoare este dobânda datorată de debitorul obligației monetare pentru neîndeplinirea obligației respective la scadență.
- Dacă nu se specifică altfel, prin termenul dobândă din prezenta ordonanță se înțelege atât dobânda remuneratorie, cât și cea penalizatoare.
- Prin interes se înțelege nu numai sumele considerate în bani în baza acestui titlu, ci și alte prestări, sub orice titlu sau denumire, la care debitorul se obligă ca echivalent al folosirii capitalului.
Articolul 2
În cazul în care, potrivit dispozițiilor legale sau contractuale, obligația poartă interese remuneratorii și/sau penalizatoare, după caz, și în lipsa unei stipulări exprese a nivelului acestora de către părți, se va plăti dobânda legală aplicabilă fiecăruia dintre ei.
Articolul 3
- Rata dobânzii legale compensatorii este stabilită la nivelul ratei de referință a Băncii Naționale a României, care este rata politicii monetare stabilită prin decizia Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României.
- Rata dobânzii penalizatoare legale este stabilită la nivelul ratei de referință plus 4 puncte procentuale.
- În relațiile juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, rata dobânzii legale se stabilește în conformitate cu dispozițiile art. (1), respectiv ale art. (2), redusă cu 20%.
[...]
Articolul 5
- În raporturile juridice care nu decurg din exercitarea unei activități de natură comercială, în sensul art. 3 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, dobânda nu poate depăși dobânda legală cu mai mult de 50% pe an.
- Orice clauză prin care se încalcă dispozițiile alin. (1) este nulă de drept. În acest caz, creditorului îi este interzisă dreptul de a pretinde dobânda legală.
Articolul 8
- Dobânda va fi calculată doar pentru suma împrumutată.
- Cu toate acestea, interesele pot fi capitalizate și pot produce interese în baza unui acord special făcut în acest sens, după scadență, dar numai pentru interesele datorate pentru cel puțin un an.
Legea 72/2013: privind clauzele penale
Articolul 1: Domeniul de aplicare
- Această lege se aplică anumitor cereri lichide și exigibile constând din obligații de plată care decurg din contractul încheiat între profesioniști sau între aceștia și o autoritate contractantă, contractul vizând furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii, inclusiv proiectarea și executarea de lucrări publice, construcții și lucrări de inginerie civilă.
- Următoarele nu sunt incluse în domeniul de aplicare al acestei legi:
- Pretențiile enumerate în tabelul creditorilor în timpul unei proceduri de insolvență și pretențiile care fac obiectul unui mandat ad-hoc, al unui concordatului preventiv sau al unui acord rezultat dintr-o negociere extrajudiciară de restructurare a datoriei;
- Contracte încheiate între profesioniști și consumatori.
Articolul 2: Definiții
În contextul acestei legi, expresiile și termenii de mai jos sunt definiți după cum urmează:
- Autoritatea contractantă:
- Orice autoritate publică a statului român, care acționează la nivel central, regional sau local;
- Orice altă entitate de drept public, cu excepția celor menționate la litera a), care are personalitate juridică, înființată pentru a satisface nevoi de interes general fără scop lucrativ, și care se află cel puțin într-una dintre următoarele situații:
- Este finanțat în cea mai mare parte de către o autoritate contractantă astfel cum este definită la litera a) sau de către o altă entitate de drept public;
- Este subordonat sau se află sub controlul unei autorități contractante, astfel cum este definită la litera a), sau al altei entități de drept public;
- Mai mult de jumătate din membrii consiliului de administrație sau, după caz, ai consiliului de supraveghere și ai directoratului sunt numiți de către o autoritate contractantă astfel cum este definită la litera a) sau de către o altă entitate de drept public;
- Orice asociație formată din unul sau mai multe organisme contractante menționate la literele a) sau b);
- Profesionist - orice persoană fizică sau juridică care exploatează o întreprindere cu scop lucrativ;
- Întârzierea în îndeplinirea obligațiilor de plată a sumelor de bani - neplata până la termenul stabilit prin contract sau prin lege, în condițiile art. 3 alin. (1) și art. 8 alin. (1);
- Suma datorată - suma care ar fi trebuit plătită până la scadența contractuală sau legală și alte sume menționate în factură sau solicitarea de plată echivalentă.
Articolul 3: Determinarea interesului
- În relațiile dintre profesioniști, pretenția constând în prețul mărfurilor livrate sau taxa pentru serviciile furnizate generează dobânzi penalizatoare dacă:
- Creditorul, inclusiv subcontractanții săi, și-au îndeplinit obligațiile contractuale;
- Creditorul nu a primit suma datorată la scadență, cu excepția cazurilor în care întârzierea nu este imputabilă debitorului.
- Dobânda penalizatoare curge de la data scadenței până la data plății, în conformitate cu dispozițiile art. 1.535 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
- Dacă termenul de plată nu a fost stipulat în contract, penalizările pentru întârziere se aplică începând cu următoarele termene limită:
- După 30 de zile calendaristice de la data la care debitorul primește factura sau orice altă solicitare echivalentă de plată;
- Dacă data primirii facturii sau a unei cereri echivalente de plată este incertă sau anterioară primirii mărfurilor sau prestării serviciilor, după 30 de zile calendaristice de la primirea mărfurilor sau prestarea serviciilor;
- Dacă legea sau contractul stabilește o procedură de acceptare sau verificare, permițând certificarea conformității bunurilor sau serviciilor, iar debitorul a primit factura sau cererea echivalentă de plată la data acceptării sau verificării sau înainte de această dată, după 30 de zile calendaristice de la această dată.
- Procedura de acceptare sau verificare menționată la pct. (3) lit. c) nu poate depăși 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau prestării serviciului. Excepțional, părțile pot stipula în contract un termen mai lung de 30 de zile calendaristice, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, în sensul art. 12.
Articolul 4: Penalizare juridică a dobânzii
Dacă părțile nu au stabilit nivelul dobânzii penalizatoare pentru întârziere, se aplică dobânda penalizatoare legală, calculată conform art. 3 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 13/2011 privind dobânda legală pentru obligațiile de plată în lei, precum și pentru reglementarea unor măsuri financiare-fiscale în sectorul bancar, aprobată cu Legea nr. 43/2012. Rata dobânzii legale în vigoare în prima zi calendaristică a semestrului se aplică pentru întregul semestru.
Articolul 5: Termenul de plată contractual
- În relațiile dintre profesioniști, termenul de plată nu poate depăși 60 de zile calendaristice. Excepțional, părțile pot stipula în contract un termen de plată mai lung, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, conform art. 12.
- Părțile pot conveni să efectueze plata în rate; în acest caz, dobânzile penalizatoare și alte despăgubiri prevăzute de prezenta lege se calculează cu referire la suma datorată.
- Părțile nu pot conveni asupra datei de emitere/primire a facturii. Orice clauză care stipulează un termen pentru emiterea/primirea facturii este absolut nulă și neavenită.
Articolul 6: Termen legal de plată
- Autoritățile contractante își îndeplinesc obligația de plată a sumelor de bani rezultate din contractele încheiate cu profesioniștii cel târziu până la:
- 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricărei alte cereri echivalente de plată;
- 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau de la prestarea serviciului, în cazul în care data la care a fost emisă factura sau o solicitare echivalentă de plată este incertă, sau înainte de primirea bunurilor sau de prestarea serviciului;
- 30 de zile calendaristice de la acceptare sau verificare, dacă legea sau contractul stabilește o procedură de acceptare sau verificare pentru certificarea conformității bunurilor sau serviciilor, iar autoritatea contractantă a primit factura sau cererea echivalentă de plată la data acceptării sau verificării sau înainte de această dată.
- Procedura de acceptare sau verificare menționată la art. (1) lit. c) nu poate depăși 30 de zile calendaristice de la data primirii bunurilor sau prestării serviciului. Excepțional, în cazuri obiectiv justificate de natura sau caracteristicile contractului, procedura de acceptare sau verificare poate dura mai mult de 30 de zile calendaristice dacă este stipulat expres în contract și în documentația de achiziție atât termenul de acceptare cât și motivele obiective, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă în sensul art. 12.
- Părțile nu pot conveni asupra datei de emitere/primire a facturii. Orice clauză care stipulează un termen pentru emiterea/primirea facturii este absolut nulă și neavenită.
- În cazul instituțiilor publice din sectorul sănătății și al entităților publice care furnizează servicii de asistență medicală, termenul legal de plată pentru obligațiile financiare rezultate din contractele încheiate cu profesioniștii este de cel mult 60 de zile calendaristice, calculat conform prevederilor alin. (1).
Articolul 7: Termen de plată contractual
- Termenii de plată stabiliți în contract pentru îndeplinirea obligațiilor de plată ale autorităților contractante nu pot depăși termenele stabilite conform art. 6 alin. (1).
Excepțional, părțile pot stabili o perioadă de plată de maximum 60 de zile calendaristice, dacă acest lucru este stabilit în mod expres în contract și în documentația de achiziție și este justificat obiectiv, ținând cont de natura sau caracteristicile specifice ale contractului, cu condiția ca această clauză să nu fie abuzivă, în sensul art. 12. - Dispozițiile art. 5 alin. (2), referitoare la plățile eșalonate, se aplică în mod corespunzător.
Articolul 8: Penalizarea interesului
- În relațiile dintre autoritățile contractante și profesioniști, pretenția de plată constând din prețul mărfurilor livrate sau din taxa pentru serviciile furnizate generează penalizări de interes dacă sunt îndeplinite condițiile specificate la Art. 3 par. (1).
- Penalele pentru întârzierea plății se calculează începând cu termenul stipulat în contract sau, în lipsa acestuia, de la expirarea termenelor prevăzute la art. 6 alin. (1), în conformitate cu dispozițiile art. 1.535 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare. Dispozițiile art. 4 se aplică în mod corespunzător.
Articolul 9: Cheltuieli pentru recuperarea daunelor
Creditorul poate solicita daune pentru toate cheltuielile efectuate pentru recuperarea creșterii, în condițiile în care debitorul nu și-a îndeplinit la timp obligația de plată.
Articolul 10: Daune minime
- Fără a aduce atingere drepturilor prevăzute la art. 9, în cazul în care sunt îndeplinite condițiile pentru întârzierea plății, creditorul poate solicita debitorului echivalentul în lei la data plății a unei sume de 40 de euro, reprezentând daune suplimentare minime.
- Obligația de plată a sumei prevăzute la art. 3 alin. (1) se naște de la data la care începe să curgă dobânda penală, potrivit dispozițiilor art. 3 alin. (2) și (3) sau, după caz, ale art. 8 alin. (2).
- Suma menționată la pct. (1) se adaugă la cheltuielile legate de o eventuală procedură de executare silită.
Articolul 11: Contracte cu plăți în avans
În cazul avansurilor acordate de către autoritatea contractantă, conform legii, se aplică dispozițiile art. 8-10 pentru diferența dintre obligațiile de plată și avansurile acordate.
Articolul 12: Concept
Clauza contractuală sau practica care stabilește în mod clar neloial, în raport cu creditor, termenul de plată, nivelul dobânzii pentru întârziere sau daunele suplimentare este considerată abuzivă.
Articolul 13: Calificarea clauzelor și practicilor abuzive
La determinarea naturii abuzive a unei clauze sau practici, instanța va lua în considerare toate circumstanțele cazului, în special:
- Abateri grave de la practicile stabilite între părți sau de la obiceiurile care se conformează ordinii publice sau bunelor moravuri;
- Nerespectarea principiului bunei-credințe și a principiilor de diligență în îndeplinirea obligațiilor;
- Natura bunurilor sau serviciilor;
- Absența motivelor obiective pentru derogarea de la termenele de plată sau de la rata dobânzii, în conformitate cu această lege;
- The dominant position of the co-contracting
parte în raport cu o întreprindere mică sau de dimensiuni medii.
Articolul 14: Clauzele calificate legal ca abuzive
Următoarele clauze contractuale sunt calificate ca abuzive, fără a se verifica existența circumstanțelor prevăzute în Art. 13 sau alte circumstanțe specifice cazului:
- Excludând posibilitatea aplicării dobânzii penalizatoare sau stabilirea unei dobânzi penalizatoare mai mici decât dobânda penalizatoare legală;
- Crearea unei obligații de a pune în default pentru acumularea de interese;
- Stipularea unei perioade mai lungi decât cea prevăzută la art. 3 alin. (3) sau, după caz, la art. 6 și 7 alin. (1), de la care se generează dobânda;
- Fixarea, în contractele dintre profesioniști și autoritățile contractante, a unui termen de plată mai lung decât cel prevăzut la art. 7 alin. (1);
- Eliminarea posibilității de a plăti daune suplimentare;
- Stabilirea unei termene pentru emiterea/primirea facturii.
Articolul 15: Sancțiuni
- Clauzele abuzive sunt absolut nule și neavenite.
- Răspunderea financiară pentru daunele cauzate de clauzele și practicile abuzive este atrasă în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 16: Ordin de plată
Dacă debitorul întârzie cu plata, creditorul poate obține un titlu executoriu prin procedura ordinului de plată, reglementată de dispozițiile art. 1.013-1.024 din Titlul IX al Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificări și completări ulterioare.
Articolul 17: Tratament egal
Dispozițiile art. 1.013-1.024 din Legea nr. 134/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică, în aceleași condiții, tuturor creditorilor stabiliți în Uniunea Europeană.
Articolul 18: Rolul organizațiilor de angajatori
- Reprezentativele organizațiilor de angajatori, conform legii, și membrii acestora asigură respectarea drepturilor conferite de prezenta lege.
- Autoritățile publice colaborează cu organizațiile reprezentative ale angajatorilor pentru promovarea drepturilor conferite de prezenta lege.
Articolul 19: Drepturi
Reprezentativele organizațiilor de angajatori, în conformitate cu legea, au următoarele drepturi:
- Consultat în timpul elaborării propunerilor de proiecte legislative în domeniul achizițiilor publice și actelor normative care vizează sau au efectul de a încuraja disciplina contractuală;
- Pentru a iniția acțiuni legale de apărare a drepturilor și intereselor legitime ale membrilor săi, în special acțiuni de anulare a clauzelor abuzive și de constatare a practicilor abuzive;
- Pentru a informa opinia publică, prin intermediul mass-mediei, despre clauzele și practicile abuzive identificate;
- Pentru a dezvolta, individual sau în colaborare cu instituții publice, coduri pentru a promova disciplina contractuală, pentru a dezvolta obiceiul plăților la timp;
- Pentru a organiza, individual sau în colaborare cu instituții publice, campanii de informare pentru mediul de afaceri cu privire la drepturile și obligațiile stabilite de prezenta lege și cu privire la căile judiciare de apărare a drepturilor prevăzute de prezenta lege.
Articolul 20: Amendarea actelor normative relevante
După alineatul (2) din articolul 3 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 13/2011 privind dobânzile legale și penalizatoare pentru obligațiile de plată în bani, precum și pentru reglementarea unor măsuri financiare-fiscale în sectorul bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 29 august 2011, aprobată cu Legea nr. 43/2012, se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul conținut:
(2^1) În relațiile dintre profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante, dobânda penalizatoare legală este stabilită la nivelul ratei de referință plus 8 puncte procentuale.
Articolul 21: Dispoziții tranzitorii și finale
Dispozițiile prezentei legi, cu excepția dispozițiilor art. 15*), nu se aplică obligațiilor de plată a sumelor de bani rezultate din contractele încheiate între profesioniști și între aceștia și autoritățile contractante înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi.
Articolul 147 alineatul (1) din Constituția României REPUBLICATĂ în MONITORUL OFÍCIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și actele normative în vigoare, precum și cele din reglementări, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale, dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu aduce dispozițiile neconstituționale în conformitate cu dispozițiile Constituției. În acest termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale se suspendă de drept.
În concluzie, începând cu 18 decembrie 2015 până la 31 ianuarie 2016, sintagma „cu excepția dispozițiilor art. 15” din cadrul art. 21 din Legea 72/2013 a fost suspendată automat, încetat să își producă efectele juridice începând cu 1 februarie 2016, deoarece legislator nu a intervenit pentru a modifica dispozițiile declarate neconstituționale.
Articolul 22
Termenul de „profesionist” prevăzut la art. 3 alin. (2^1) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 13/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 43/2012, are sensul prevăzut la art. 2 pct. (2) din prezenta lege.
Articolul 23
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Justiției informează Comisia Europeană cu privire la opțiunea României de a utiliza dispozițiile art. 4 alin. (4) lit. b) din Directiva 2011/7/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 2011 privind lupta împotriva întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale.
Articolul 24
La intrarea în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
- Art. 1.017 alin. (2) pct. 1 și 2 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 3 august 2012, cu modificările și completările ulterioare;
- Orice alte prevederi contrare.